همانطور که از اسمش پیداست؛ ژانر موسیقی الکترونیک شامل استفاده مشخص از صداهای کامپیوتری و ابزار و سازهای الکترونیک است؛ اما آیا امروزه تمام سبکهای موسیقی شامل همین تعریف نیستند؟ مگر آهنگهای پاپ امروزه بر پایهی صداهای الکترونیک نیستند؟ در کدام سبک نمیتوان چنین المانی پیدا کرد؟ درست متوجه شدید؛ سبک الکترونیک جدا از زیرشاخههای فراوان و بسیار متفاوت خود، بیشترین تاثیر را نیز بر تنظیم موسیقی مدرن جهان گذاشته است. این دسته، صرفا به موسیقیهایی که با صداهای دیجیتال و کامپیوتر ساخته میشوند خلاصه نمیشود و شخصیت جدا و جامعه و طرفداران مخصوص خود را دارد. با درنا پی سی مگ در معرفی این سبک جذاب و وسیع همراه باشید.
خرید انواع اسپیکر حرفه ای فقط در درنا پی سی : برای خرید اینجا کلیک کنید.
سبک الکترونیک چیست؟
به طور کلی موسیقی الکترونیک بر پایهی صداها، سازها و ابزار الکترونیک ساخته میشود؛ به این معنا که شخصیت و المانهای اصلی تنظیم اثر از صداهای ساختهشده در کامپیوتر یا سینتیسایزرها و دیگر ادوات الکترونیکی میآیند. اکثر مردم این سبک را با افرادی چون David guetta ،Calvin Harris و … میشناسند. در واقع آنها موسیقیدانهای سبک هاوس (House) که از زیرشاخههای اصلی الکترونیک است، میباشند. در واقع این سبکها (نظیر هاوس، IDM، تکنو (Techno)، امبینت (Ambient) و …) همگی بخشی از کلیتی بزرگتر به نام دنیای الکترونیک هستند.
قرن بیستم را میتوان شروعی بر این دنیای وسیع صدا دانست و با ورود به قرن بیست و یکم، تقریبا تمام سبکهای موسیقی، از دستاوردهای سبک الکترونیک نیز استفاده میکنند. همانطور که آشنا هستید؛ امروزه دیگر برای ضبط و تنظیم و میکس و مسترینگ اثر، نیاز به کامپیوتر و استفاده از ابزار نوین واجب است. پیشرفت تکنولوژی و روند سریع دیجیتالشدن ابزار پردازش موسیقی باعث شده که موسیقیدانهای این سبک با راحتی و سرعت بیشتری خلق اثر کنند.
موسیقی الکترونیک گونهای از موسیقی است که در مراحل تهیّهٔ آن از سازهای الکترونیک و فناوری موسیقی الکترونیک استفاده میشود یا در تولید صداها از ادوات آکوستیک استفاده نمیشود. بهطور کلّی فرق عمدهٔ آن با انواع دیگر موسیقی در نوع صدای ساختهشده بهوسیلهٔ ابزار الکترونیکی است. نمونههایی از دستگاههای تولید صدای الکترومکانیکی شامل تلهارمونیوم، ارگ هموند و گیتار الکتریک میباشد. همچنین برای تهیّهٔ صدای کاملاً خالص الکترونیک میتوان از دستگاههای ترمین، سینثسایزر و رایانه بهره جست. موسیقی الکترونیک عموماً به صورت بیکلام میباشد.
از بزرگترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک میتوانیم از: ژان میشل ژار – کلاوس شولتز – ادگار فروسه (Edgar Froese) رهبر گروه تنجرین دریم – پیتر باومن (Peter Baumann) – رابرت مایلز – کوتو – ساش – انیگما – آندره تنه برگر – دارود – اسکوتر (گروه) و جورجو مورودر و شیلر (گروه) و آلن پارسون و مهدیار آقاجانی نام ببریم.
موسیقی الکترونیک در ابتدا منحصر به استفاده در موسیقی هنری میبود اما در اواخر دههٔ ۶۰ میلادی، با استفاده از شیوههای الکترونیک تهیهٔ صدا به صورت فزاینده در قلمروی عمومی رو به رشد نهاد.
امروزه موسیقی الکترونیک شامل انواع و زیر سبکهای فراوانی میباشد، محدودهای از هنر موسیقی اکسپریمنتال گرفته تا سبک متداول موسیقی رقص الکترونیک.
زمان پيدايش سبک موسیقی الکترونیک؛
پیدایش ژانر موسیقی الکترونیک به سال 1897 میلادی باز میگردد.
موقعيت مكانی ژانر الکترونیک ؛
ژانر موسیقی Electronic بیشتر در کشور امريكا رواج دارد.
خرید انواع تجهیزات ضبط و پخش از درنا پی سی
سازهاي مهم سبک موسیقی الکترونیک ؛
سينتی سايزرها و ابزارهاي مختلف نظير لانچ پد، ماشين درام و غيره از جمله سازهای مهم این ژانر هستند.
هنرمندان معروف سبک الکترونیک ؛
مهمترين هنرمندان ژانر موسیقی Electronic دفت پانك و آفكس توين هستند.
شاخصه های اصلی ژانر موسیقی الکترونیک ؛
موسيقي الكترونيك دقيقاً با توجه به نام اين نوع موسيقي شناخته ميشود: قطعاتی كه توسط ادوات موسيقي الكترونيكي ساخته ميشود. در گذشته به خوبی میشد موزیک الکترونیک را از موسيقيهاي آكوستیک يا سنتي همانند كلاسيك، جز يا فولك تشخيص داد. اما امروزه با توجه به استفاده از فناوري ديجيتال، تقويت صدا با استفاده از ميكروفون و انتشار اين نوع موسيقي روي اينترنت؛ تشخیص موسيقي الكترونيك از غير الكترونيك آنچنان آسان نیست.
خرید انواع ساندبار از درنا پی سی
ژانرهاي زير مجموعه الکترونیک ؛
مهمترين ژانرهاي الكترونيك عبارتند از امبينت، چيل اوت، داون تمپو (downtempo)، درونز (drones)، اتريال (Ethereal)، تريپهاپ (Trip-Hop).
ساير ژانرهای زیرمجموعه نیز عبارتند از: كرانك، الكترو، الكترونيكا، الكترونيك راك، اينداستريال، تريپ هاپ، الكترونيك پاپ، موسيقي بازيهاي ويدئويي الكترونيكي، هارد كر، هيپ هاپ، هاوس، الكترونيك لايو، نيو بريد، فيوچر ويو، تكنو، ترانس، داب استپ، چيل اوت.
خرید انواع میکروفون از درنا پی سی با پایین ترین قیمت بازار
ژانرهای مرتبط با ژانر الکترونیک ؛
هاوس، تكنو، ترنس، داب استپ، درام و باس، گاراژ، ترپ، كرايم، هارد استايل، مومباهتون؛
سازهای مهم ژانر موسیقی الکترونیک ؛
سينتی سايزرها و ابزارهاي مختلف نظير لانچ پد، ماشين درام و غيره.
برخی دیگر از سازهای مهم ژانر الکترونیک عبارتاند از:
Telharmonium؛
Theremin؛
Ondes Martenot؛
Trautonium؛
Hammond organ and Novachord؛
Modular synthesizers؛
Integrated synthesizers؛
Polyphony؛
سبک موسیقی الکترونیک و چندین نقطه عطف؛
به دلیل موفقیت روزافزون ساز سینتی سایزر Robert Moog ساخت دستگاههای مشابه در امریکا و کشورهای مختلف بیشتر شد و از سال 1965 میلادی شاهد ساخت دستگاههای سینتی سایزر قابل حملی بودیم که اصطلاحا به voltage- controlled معروف بودند و برای استفاده در استودیو و اجرا بر روی صحنه استفاده میشدند.
در دههی 1980 میلادی ساز سینتی سایزر در تولید انبوه به بازار ارائه شد و به سازی تبدیل شد که امکان خریداری آن تقریبا برای هر علاقهمندی به موسیقی وجود داشت. شرکت یاماها در سال 1983 میلادی اولین ساز تمام دیجیتال سینتی سایزر را به علاقهمندان سبک موسیقی دیجیتال عرضه کرد.
موسیقی Electronic از جمله سبکهای موسیقی است که پیشرفت آن تنها مرهون آهنگسازی برای اجرا در کنسرتها نیست و ساخت موسیقی متن برای تئاتر، تلویزیون و فیلمهای سینمایی در توسعهی این سبک موسیقیایی تأثیر قابل توجهی داشته است.
هزارهی سوم میلادی و به کارگیری کامپیوتر و رایانه در علوم و فنون مختلف، سبک الکترونیک را نیز دستخوش تغییر قرار داد. استفاده از کامپیوتر بعد از دیجیتالی شدن ساز سینتی سایزر در دههی 80 میلادی یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ تحول ژانر الکترونیک محسوب میشود. نقطهی عطفی که هنوز دورانش به پایان نرسیده و هر روز جذابیتهای جدیدی به این سبک موسیقی اضافه میکند.
خرید انواع هدفون گیمینگ اورجینال فقط در درنا پی سی
موسیقی الکترونیک گونهای از موسیقی است که در مراحل تهیه آن از سازهای الکترونیک و فناوری موسیقی الکترونیک استفاده میشود یا در تولید صداها از ادوات آکوستیک استفاده نمیشود. بهطور کلّی فرق عمدهٔ آن با انواع دیگر موسیقی در نوع صدای ساختهشده بهوسیلهٔ ابزار الکترونیکی است.
نمونههایی از دستگاههای تولید صدای الکترومکانیکی شامل تلهارمونیوم، ارگ هموند و گیتار الکتریک میباشد. همچنین برای تهیه صدای کاملاً خالص الکترونیک میتوان از دستگاههای ترمین، سینثسایزر و رایانه بهره برد. موسیقی الکترونیک عموماً به صورت بیکلام میباشد.
در موسيقی الکترونيک اصیل هرگز از صداها و سازهای اکوستيکی به طور مرسوم استفاده نمی شود. صداها يا از پايه توسط مدارهای الکترونيکی مانند سینتی سایزر توليد می شود و يا در روشی ديگر با نمونه گیری از صدای سازهای اکوستيکی و یا آوای انسان توسط تکنولوژی صدای دیجیتال و پخش آنها توسط نرم افزارها در محدوده ای خارج از محدوده فرکانسی طبیعی و همچنین استفاده از افکتهای گوناگون روی سمپل ها، صدا هایی خلق می شوند که هرگز پیش از این شنیده نشده اند.
به طور مثال Klaus Schulze (آهنگساز آلمانی) در قطعات موسیقی خود از صداهايی خارج از وسعت صدای خواننده و گيتار الکتريک استفاده می کند يا ملودی يکی از قطعات آهنگساز آمريکايی، خانم Wendy Carlos توسط صدایی اجرا می شود که در ابتدا شبیه صدای ابوا و بعد کم کم به صدای ويلنسل تبديل مي گردد.
خرید هندزفری با سیم با بهترین قیمت
کاملا” مشخص است که انجام چنين کاري با استفاده از سازهاي اکوستيک امکان پذير نيست و به عبارتی می توان گفت موسيقی الکترونيک ادامه جنبش آوانگارد در موسيقی می باشد. به همين دليل آهنگسازان در قيد و بند شناخته شده و ثابتی از نظر سبک و فرم و اکوستيک بودن موسيقی نيستند.
صداهای تولید شده در موسیقی الکترونیک تنها با استفاده از علم الکترونیک ایجاد میشود
تاریخچه سازهای الکترونیکی :
موسیقی الکترونیک، حاصل ترکیب خلاقیت و دانش موسیقیدان ها به اضافه علم الکترونیک است و غالبا صدایی که در این نوع از قطعات می شنویم، با صدای مورد استفاده در موسیقی غیر الکترونیک (آکوستیک) تفاوت دارد. تاریخچه سازهای الکترونیکی، به سه دهه تقسیم میشود:
دهه 1300 تا 1310 شمسی:
در این دهه ، یک از پیش گام های تولید صدای الکترونیک به نام “لئون ترمین” (Leon Theremin)، سازی به نام “ترمین” را ساخت که در همان دوره در بسیاری از کنسرت ها و انواع موسیقی های فیلم مورد استفاده قرار گرفت. این ساز، صدای لطیف و نرمی داشته و از این جهت، طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کرد. همچنین، نوازنده این ساز می توانست با استفاده از حرکت سریع دست به عقب و جلو، افکت هایی مانند ویبراتو (vibrato) و پورتامنتو (protamento) ایجاد کند.
دهه 1330 شمسی:
در این دهه، دانشگاه پرینستون موفق به ساخت سینت سایزرهای عظیمی شد. همچنین، موسیقیدان های بزرگ از این کامپیوتر برای تولید صداهای خاص و غیر اکوستیکی استفاده کردند. در این دوره، مراکز تجاری مهمی مانند رادیو بریکس از این ساز بهره شدند. علاوه بر این، مبتکرین و موسیقیدان هایی مانند میلتون بابیت ، ماریو دیوبدوفسکی و ولادیمیر یوساچوسکی از این ساز برای تولید موسیقی استفاده کردند.
دهه 1340 شمسی:
در دهه 1340 شمسی، سینت سایزرها، رشد و توسعه پیدا کرده و این دوران، به نوعی انقلاب تجاری تولید سازهای الکترونیکی محسوب می شود. همچنین، در این دوره، اولین نسل سینت سایزرهای دارای کیبورد به وجود آمدند که می توانستند با استفاده از تغییر پارامترهای تولید کننده صدا (tone generator) ، صدای منحصر به فردی را تولید کنند.
موسیقی الکترونیک حاصل ترکیب خلاقیت و دانش موسیقیدان ها به اضافه علم الکترونیک است
اما بر خلاف دیگر سبکهای موسیقی، سبک الکترونیک، به خودی خود شامل شکل مشخصی از موسیقی نیست و شاخههای فراوان این موسیقی، به طور کلی این سبک را تشکیل میدهند. در این بخش با چند سبک مشهور دنیای موسیقی الکترونیک آشنا میشویم:
هاوس (House)
سبک هاوس شکل اولیهی موسیقی الکترونیک است. این سبک به سرعت طرفداران خود را پیدا کرد و امروزه نیز از مهمترین سبکهای موسیقی است. هاوس شکلی از موسیقی رقص (Dance Music) است که معمولا روی ریتمهای 4/4 و تمپوی 120 تا 130 ساخته میشود. هاوس صدای خود را مدیون درام ماشینها (Drum Machine) و صدای تاریخی Roland TR-808s است. در این سبک صدای همیشگی کیک درام (Kick) پسزمینهی اصلی آهنگ قلمداد میشود. امروزه با جهانی شدن این سبک، ادغام آن با پاپ، آر ان بی و هیپ هاپ را شاهد هستیم که موسیقی اصلی فستیوالهای جهانی را تشکیل میدهند. Deep House ،Acid House ،Soulful House و Progressive House از زیرشاخههای اصلی این سبکاند.
تکنو (Techno)
پس از هاوس، تکنو دومین شاخهی موفق الکترونیک در بین مخاطبان شد. سبک تکنو با تاثیر از موسیقی کامپیوتری، هاوس و دیسکو شکل گرفت و میتوان پیدایش آن را مدیون موسیقیدانهای امریکا، اروپا و ژاپن دانست. سبک تکنو شاخهای موسیقی الکترونیک است که در آن همچنان ساختمان اصلی آهنگ را صدای کیک قدرتمند و متدوام تشکیل میدهد، اما با چاشنی صداهایی خشنتر، کامپیوتریتر و مکانیکیتر. برخلاف هاوس که معمولا با آکوردهای پیانو یا ملودی وکال همراه است، تمرکز اصلی تکنو روی ایجاد هیجان شدید و حرکت در مخاطب است.
سبکهایی مانند تک هاوس (Tech House)، دیپ تکنو (Deep Techno)، دارک تکنو (Dark Techno) و مینیمال (Minimal) تحت تاثیر تکنو شکل گرفتند.
سبک دابستپ (Dubstep)
همانطور که قابل حدس بود، میزان مکانیکی و خشن بودن صداها در تکنو هم نتوانست برخی موسیقیدانها را راضی نگه دارد. در محلههای لندن آرتیستهایی با فکر تازه و نوآوری، سبکی حتی تهاجمیتر و ماشینیتر به نام دابستپ به وجود آوردند. استفادهی بیپروا از صداهای غیر معمول الکترونیک و تمپوی 140 در اکثر کارهای دابستپ پیدا میشود. بعدها دابستپ توسط افراد خلاقی همچون جان پیل (John Peel) و اسکریلکس (Skrillex) سهم قابل توجهی از موسیقی عامهپسند را در اختیار گرفت و این سبک اکنون در سراسر دنیا شناخته شده است. البته دیری نپایید که آتش دابستپ یا Double Step نیز سرد شد و اکنون باید در انتظار موج نویی از این موسیقی باشیم.
سبک IDM
آی دی ام مخفف Intelligent Dance Music است و به طور خاص به نوعی از موسیقی الکترونیک گفته میشود که برای شنیدن در خانه مناسبتر است تا فستیوال یا کلابهای رقص. به قولی موسیقی رقص باهوشها محسوب میشود. (چشمک)
شخصیت آهنگهای IDM در مقایسه با تکنو یا هاوس، رامتر، طبیعیتر و هنریتر است. بر خلاف EDM که همان موسیقی الکترونیک برای رقص محسوب میشود، در IDM تمرکز سازندگان به جای ایجاد فضایی مناسب برای این کار، توجه به زیبایی شنیداری موسیقی در قالب الکترونیک است.
سبک امبینت (Ambient)
سبک امبینت گونهای از موسیقی الکترونیک است که در آن توجه به فضاسازی و تن صدا (Tone) بیشتر از ریتم و ساختار ملودیک آهنگ است. اکثر آهنگهای امبینت نیازی به داشتن ریتم -به صورت کلاسیک- یا ملودی مشخصی در خود نمیبینند. این سبک از معدود سبکهای موسیقیست که میتوان شکلگیری آن را به یک موزیسین خاص نسبت داد: برایان انو (Brian Eno)؛ اما نقش موزیسینهای انگلیسی و البته موج امبینت دهه 80 میلادی از ژاپن نیز در تاریخچهی این موسیقی نقش مهمی دارند.
خاصیت آبستره (Abstract) در موسیقی امبینت باعث شده معمولا اجرای این موسیقی همراه با تصاویر (Visual) بدون ساختار منظم باشد. امبینت به دلیل داشتن لایههای مختلف صدایی و تونال، همینطور تمرکز بر ایستایی و تماشا، به جای حرکت و نظم، تاثیر زیادی در آرامش، تمرکز و تصویرسازی در ذهن مخاطب دارد. دارک امبینت (Dark Ambient)، امبینت هاوس (Ambient House)، امبینت تکنو (Ambient Techno) و … از شاخههای مختلف این سبک عمیق و جهانیاند.
برِیک بیت (Beakbeat): این موسیقی با بکارگیری از الگوی اصلی ریتم درام ۴/۴ شناخته شده است.
دیسکو (Disco): این سبک صدای وکال (خواننده) پیوسته بلندی بر روی یک الگوی ریتمیک خاص دارد.
هاوس (House) : موسیقی هاوس نوعی از موسیقی رقص است که مخلوطی از دیسکو و موسیقی سول محسوب می شود.
پراگرسیو (Progressive): موسیقی پراگرسیو جنبههای خاصی از موسیقی هاوس را بکار می گیرد، با تفاوت که یک ساختار منحصر به فرد ارائه میکند. هیچ ورسی نمییابید (Verse)، بلکه صرفا یک شکلگیری، اوج و همچنین یک پایان را می شنوید.
تکنو (Techno): یکی از محبوبترین سبک های موسیقی الکترونیک است، تکنو در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک یک موسیقی رقص تکامل یافت.
موسیقی امبینت (Ambient): این موسیقی برای ساختن یک تصویر یا حتی یک اثر ساخته می شود و معمولاً آن را از نوع افکتهایی که در آن استفاده می شود می شناسند.
ترنس (Trance): این موسیقی یک موسیقی جشن پر قدرت بر اساس عبارات ترکیبی مکرر همراه با افزایش تدریجی مکرر است.
الکترونیکا (Electronica): الکترونیکا در مجموع به عنوان موسیقی پیشزمینه و همچنین پسزمینه استفاده میشود، با این حال دارای چند زیرشاخه است که این روزها به عنوان موسیقی رقص نیز در نظر گرفته می شوند.
اینداستریال (Industrial): به یک سبک شدید از موسیقی اشاره دارد، اینداستریال جدید معمولاً با بسیاری از دیگر شاخه های سنتی موسیقی مانند «اینداستریال راک» یا شاید «اینداستریال متال» همراه میشود.
درام اند بیس (Drum and Bass): این موسیقی دقیقاً یک نوع آهنگ رقص است که با ریتمی بسیار سریع با یک خط بیس بزرگ و حجیم ساخته شده است.
داون تمپو (Down Tempo): در این سبک، موسیقی با آرامش تزئین میشود و اغلب این سبک آهنگها ضربی هیپنوتیزم کننده دارند.
الکترو (Electro): این موسیقی ترکیبی از صدای سینت سایزرها (synthesizers) همراه با مزه هایی از ضرب های فانک می باشد.
یو کی گاراژ (UK Garage): در بریتانیا آغاز شده و همچنین از نوادگان ملودیهای هاوس است. قابلیتهای یوکی گاراژ ریتم های کوبشی و همچنین کیک درام با صداهای استثنایی خود است.
هاردکور (Hardcore): این موسیقی از نارسایی تونال در نتهای موسیقی و الگوهای ضرب تند خلاصه شده است.
تنظیم کنندگان مطرح در موسیقی الکترونیک جهان:
اسکریلکس (Skrillex)
مارتین گریکس (Martin Garrix)
تییستو (Dj Tiesto)
افروجک (Afrojack)
ددماوس (Dead Mau5)
(Avicii (RIP
و غیره
تنظیم کنندگان مطرح در موسیقی الکترونیک ایران:
در ایران هم موسیقی الکترونیک و البته آموزش موسیقی الکترونیک طرفداران بسیاری دارد و افرادی مطرح هستند که به صورت حرفه ای موسیقی الکترونیک را در سبکهای مختلف دنبال می کنند:
مهدیار آقاجانی
سیروان خسروی
سعید دهقان
احسان آتور
و غیره
جمع بندی موسیقی الکترونیک
ممنونیم که تا پایان این مقاله همراهمون بودید 😍 سبک الکترونیک میشه گفت بزرگترین سبک موزیک جهانه چون دیگه در تمام سبکا رد پایی از این سبک هم دیده میشه. از تمرکز شدید روی درام و بیس، تا امبینت، جایی که ریتم و ملودی جاش رو به رنگآمیزی میده. اگه شما هم طرفدار این سبک هستین، بهمون بگین الکترونیک مورد علاقه شما کدومه؟ چه آرتیستی به ذهنتون میاد وقتی از الکترونیک حرف میزنیم؟